كتيبة الإعدام فى تموين سوهاج
كتيبة الإعدام فى تموين سوهاج

كتب محمود عوض
مجموعة من ألمو ظفين الشر فاء اعضاء جهاز حماية المستهلك بمحافظة سوهاج
اطلق عليهم عدد من ألمو اطنين كتيبة الإعدام من كثرة حالات الإعدام الذين يقومون بها فالمجموعة لا تعرف التفاهم ولا تعر ف الوسطية فى التعامل مع الفاسدين من التجار
هم جنود وزار ة التموين فى مو اجهت جشع التجار فى محافظة سوهاج كتيبة الإعدام دائما لا تترد فى إعدام اللحوم
والمو اد الغذائية
المنتهية الصلاحية
اصبحت كتيبة الإعدام كابوس يطارد التجار الجشعين والذين يبتكرون ويتفنون لسرقة المواطن البسيط
الاستاذة سحر حجاج مدير ادارة حماية المستهلك وصفحة من دفتر أحوال الحملة
من حملة أمس علي تلاجات المجمدات ،، واللي بتفتح بالليل فقط ، اعتقادا منهم انهم حيهربوا من التفتيش عليهم
أحدث طرق الغش في الأغذية حالياً
أولا/ محو تاريخ الإنتاج الأصلي وطباعة تاريخ إنتاج جديد باكلاشيه تبع المحل لتضليل المستهلك
( صورة رقم ١)
ثانياً/ محو تاريخ الصلاحية تماماً وكأنه عيب في العبوة أو الكيس (صورة رقم ٢)
ثالثا/ التاجر بيشتري الأغذية اللي تاريخ صلاحيتها قرب ينتهي بسعر زهيد جدا ،، وفي نفس الوقت يبيعها للمستهلك بنفس سعر السوق ،، يعني حضرتك تشتري مثلا كبده متجمدة ليها سنه إلا أسبوعين
وهي مدة صلاحيتها سنه ،،يعني فاضل اسبوعين وتنتهي الصلاحية بنفس سعر الكبده اللي تاريخ انتاجها من شهر مثلا ( صورة رقم ٣)
ماتخليش حد يستغلك
الأسبوع ده بجد كان أسبوع مرهق جدا للإدارة كلها
الأسبوع بدأ يوم السبت بحملة مسائية ، وكله روح في وقت متأخر خاصتا اللي مش ساكن في مركز
زي ا آلمفتش حنبلى ابومصطفى اللي وصل بيتهم بعد الساعه ٢ صباحاً
و ا محمد صديق ابوصديق الأسبوع ده مارتحش ولا يوم ،، كل يوم حملة وشغل ممتاز وخاصتا في السجائر.
أما بقي ا .محمد ثروت دا المنقذ لينا في اي وقت صبح أو ليل ،، اي بلاغ أو شكوي تيجلنا فجأة ،،تلاقيه جاهز هو وعربيته
وبعد ماتخلص الحملة تلاقيه عازمنا علي أحلي عصير قصب علي حسابه
ا علا بتيجي من طهطا تنزل من مواصلاتها البعيدة علي الحملة على طول ،،وترجع تاني تخبط نفس المواصلات هي وراجعه ،، وتفضل طول الليل تصرخ من عضمها اللي اتكسر من المواصلات والشغل
أما ا هيدي فهي سنترال الإدارة اللي شغال ليل نهار يكلم شركات الأجهزة الكهربائية علشان تخلص كل الشكاوي وكمان فوق ده كله بتنزل حملات عادي مع ا رمضان صلاح اللي ماشاء الله عليه بنفضل ساعه نقنعه انه يخلص الحملة وكفايه محاضر لحد كده لكن هو مش بيشبع من المحاضر ابدا
بجد يعني بتتعبوا جدا في الشغل ،، ومش بيهمكم اي معوقات تقابلكم ،، وعلشان كده ليكم عندي مفاجأة حلوة يوم الأحد بإذن الله
كلام بسيط وحوار من القلب من الاستاذة سحر عجاج لكتيبة الإعدام بسوهاج ونحن على أبواب عيد الأضحى المبارك وتضاعف ساعات العمل لحماية ألمو اطن
ورسالة شكر وتقدير للمهندس ا.محمد ابراهيم وكيل وزارة التموين بسوهاج
شكرا لكتيبة الإعدام بجهاز حماية المستهلك بسوهاج
رسالة من مو اطن سوهاجى…