حلو من ضمن حلويات ضيافة العيد سهل وسريع ولذيييذ 💝
ليالى لبنان هنعيشها فى

كب جلاش 🙈🥰😍
مقدمة من الشيف / شوشو عرابي
لفة جلاش هنقطعها مربعات صغيرة وناخد ٤ مربعات ندهن مابينهم كل واحدة زبدة ونرصهم فى صنية الكب كيك وندخلهم فرن ١٨٠ درجة لمدة ٢٠ دقيقة 👍👍
فى طاسة على النار هنخلط ( ٥ أكواب حليب + كوب الا ربع سكر + كوب سميد + فانيلا ) ونقلب واول مايغلى نطفى👩🍳
هنصب الخليط فى كبات الجلاش وفوق الوش هنحط طبقة قشطة ونزينها بالفسدق والورد وتدخل التلاجة ساعة وتتقدم وبالهنا والشفا فعلا فظييييعة 💖💖