طريقه عمل الجلاش
مقدم من الشيف/ فاتن فريد
الصوص
كوبايه لبن/ وبيضه/ ونص كوبايه زيت علي سمن/ ومعلقه كبيره لبن بودر /ونص معلقه صغيره بيكنج بودر/ ورشه ملح /وفلفل اسود/ وهنخلط كله مع بعضه كويس
الحشولحمه اوفراخ
طاسه فيها معلقتين زيت يسخنوا كويس وننزل باللحمه تاخد صدمه ونقلبها دقيقتين ونضيف البصل المبشور والملح والفلفل الاسود وكزبره وبابريكا وكاري ونقلب دقيقتين ونحط فلفل الوان ونقلب دقيقتين وفي الاخر نحط طمطمايه متقطعه دقيقتين ونطفي وبعد ما تبرد نحط جبنه موتزريلا وشيدر مبشور
هنفرد كل 4ورقات وندهن من الصوص اللي جهزناه بين كل ورقه واخر ورقه مش هندهنها هنحط الحشو علي عرض الورقه ونلف بالراحه
وهنكون داهنين صينيه ميسطيله من الصوص ونحط الرولات جمب بعض وبعد ما نرصها هنقطعها ونحط باقي الصوص اللي تبقي هنغطيها وندخلها التلاجه ساعتين وممكن قبلها بليله هنطلعها من التلاجه قبل الفرن بنص ساعه ونسخن الفرن وندخلها في الرف الوسطاني لمده نص ساعه اوحسب الفرن ونخرحها نغطيها ربع ساعه وتقدم وبالف هنا#