نحضر طبق وننزل بالزبده والسكر ونضربهم كويس مع بعض لحد ما الزبده لونها بيقى ابيض بعد كده ننزل بالبيض
ونضربهم مع بعض كويس
نقسم الخليط نصفين بالتساوى
ننخل الدقيق ونقسمه نصفين كل نصف 250 جرام
نضيف معلقه الكاكاو على جزء والجزء التانى هيبقى بالفانيليا نضيف الخليط اللى قسمناه على الجزء اللى بالكاكاو والتانى على اللى بالفانيليا ونقلب كل واحد لوحده
بعد كده نبتدى نشكله لو هتعمليه بالكيس بيقى تشتغلى بيه على طول
لو هتعمليه بالمكنه بيقى تدخليه الثلاجه لمد نصف ساعه وتاخدى منه وتدخليه تانى الثلاحه
بعد كده ندخله الفرن ساخن مسبقا فى الرف الوسطانى على نار وسط واول ما يوصل للون الذهبى من تحت تخرجيه على طول علشان البيتى فور مش بياخد لون بعد كده نسيه يبرد ونبتدى نزينه